Vallende sterren

Het woord ‘vallende sterren’ is eigenlijk heel misleidend, want vallende sterren zijn geen sterren, maar kleine meteorieten. Meteorieten zijn hele kleine steentjes die in de ruimte rond zweven en soms in de atmosfeer van de Aarde terecht komen. Deze steentjes komen met een hele hoge snelheid in onze atmosfeer terecht. In de atmosfeer ondervinden de steentjes een hele grote wrijvingskracht. Door de wrijvingskracht (remkracht) gaat de meteoriet gloeien en opbranden. Dit kun je vergelijken met een auto die heel hard gaat remmen, de banden worden dan ook heel warm. Het opbranden van de meteoriet zie je als een korte lichtflits aan de hemel, welke lijkt op een ster die plots uit de hemel valt.
Er zijn verschillende periodes in het jaar waar je meer vallende sterren ziet dan anders. Dit is omdat de Aarde dan door een meteorenzwerm beweegt.

Sinds ik naar Q-Music luister, in plaats van MNM, hoor ik regelmatig dat er vallende sterren gesignaleerd zijn. En laat mij nu heel dom overkomen, maar ik wist begot niet wat ik er mij bij moest voorstellen. Nu nog niet trouwens… Meteorieten? Ik weet niet, hoor. Ik heb nog nooit een meteoriet zien vliegen. Jullie wel? En hoe was dat?

7 Responses to “Vallende sterren”


  1. 1 Joke februari 2, 2009 om 8:35 pm

    vallende sterren zijn controle plaatsen van de politie schat :p

  2. 2 Evita februari 2, 2009 om 8:36 pm

    😮 echt? codetaal ofwa? Tedekke seg!

  3. 3 Marianne februari 2, 2009 om 8:48 pm

    Ahahahaha ik zie u graag Evy 😀

  4. 4 Swift februari 3, 2009 om 9:46 am

    Ik dacht er eentje gezien te hebben overlaatst. En ja hoor, een paar weken nadien kreeg ik bevestiging…in de brievenbus… grmpf.

  5. 5 Stijndc februari 3, 2009 om 9:53 am

    haha! Je hebt de Q-music code gekraakt.

  6. 6 Maarten februari 3, 2009 om 12:44 pm

    schattig hoor evy 😀


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


