Abercrombie & dinges*

Afgelopen weekend in de pers: Abercrombie & Fitch gaat niet meer groter dan maatje 40.

Mijn eerste reactie was, net als die van vele mensen, eentje van afschuw. Ik heb maat 38, maar heb lang maat 42 en zelfs 44 gehad, dus ik voelde mij ergens in mijn onderbewustzijn ook aangesproken.

Nu, ik heb nog nooit zelf iets gekocht van die winkelketen. Nu, ik heb nog nooit zelf kledij gekocht van die winkelketen (wel parfum voor Bram). Niet uit principe, maar gewoon omdat ik die kleren eigenlijk te duur vind voor wat ze zijn. Ik ben er wel al geregeld gepasseerd. Vooral in hun dochteronderneming Hollister, maar ook in Abercrombie & Fitch zelf. Meer nog: in New York hebben we er zelfs voor aangeschoven.

Los daarvan las ik achteraf andere reacties en moet ik mijn eerste reactie bijstellen. Het is inderdaad zo dat er ook winkels zijn met enkel kledij voor mensen met een maatje meer. Daar kunnen mensen met maatje 36 of 38 of… ook niet terecht. Het is ook waar dat als ik in de soldenperiode naar de winkel trek de kans vrij groot is dat in de afgeprijsde kledingstukken mijn maat niet meer bij zit. Discriminatie omdat er in verhouding minder maten 38 gemaakt worden? Discriminatie omdat je in een maatje-meer-winkel geen 38-en vindt? Nee toch?

Bovendien ga – durf – ik ook niet langsgaan in boetiekjes zoals bijvoorbeeld Femmes d’Histoire van Valérie Deboosere (hier in de buurt, vandaar). Ik ben er niet zeker van, want ik ben er nog nooit binnengeweest, maar ik zou er niet van verschieten dat ik daar in maar 1/10de van de kleding geraak. Zou ik ooit langsgaan in chique winkels van Gucci of Valentino? Nee. Een budgetskwestie, ja, maar zeker ook eentje van maten. Het kan perceptie zijn, maar ik denk niet dat ik in die hun kledij geraak.

Besluit: ik vind dat “ze” – met name die CEO van Abercrombie & dinges – de verandering van maten op een andere manier hadden kunnen verkondigen en ga zeker niet akkoord met de stelling “magere mensen zijn mooi, dikke mensen niet”. Maar ergens vind ik het wel hun recht geen maten boven 40 te maken en vind ik het geen discriminatie.

Ow en wat die matenkwestie betreft: heb mij ooit in een kleedje van Hollister gehesen. Het was een 36, want – surprise, surprise – 38 was op. Nu was dat kleedje vanonder nogal wijd en heb ik in verhouding tot mijn onderkant nogal een redelijk ‘smalle’ bovenkant. In het kleedje geraken was niet moeilijk, eruit geraken daarentegen! Bij deze: ik verontschuldig mij voor eventuele scheuren in het desbetreffende kleedje.

*Ik vind dat Fitch-gedeelte echt verschrikkelijk om te onthouden. Ik heb het wéér moeten googlen om het hier neergepend te krijgen.

1 Response to “Abercrombie & dinges*”


  1. 1 misssexandthecity mei 14, 2013 om 8:51 am

    Abercrombie is een jeugdwinkel,……en jongeren horen mager te zijn, mss eens in die optiek bekijken, omdat de jeugd gewoon te zwaar is,……maar ik ben ook nog jeugd van 40 en pas ook in maat 38, maar ik ga me er niet aan wagen 🙂


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


