Trouwen met Jezus

Zaterdag trouwde er een meisje dat, samen met nog vele anderen natuurlijk, mijn studententijd geweldig maakte. En ze is niet de eerste in mijn vrienden/familiekring die trouwde de laatste tijd en zal trouwen in de komende tijd.
Dat zet me toch telkens weer aan het denken.

Ik ben niet zo’n meisje dat sinds haar tienerjaren haar huwelijk tot in de puntjes al heeft uitgestippeld. “Of de toekomstige het er nu mee eens is of niet: het moet en zal zo zijn als in mijn scratchbook!!” Nee, zo zijn we niet.

In de loop der jaren is mijn idee over het huwelijk zelfs al een paar keer veranderd. Enfin, niet dat over het huwelijk, maar dat over het vieren van het huwelijk.

  • Optie 1: we doen het lekker in het geheim in Las Vegas.
  • Optie 2: ik hoef niet persé te trouwen. Een huis kopen en kindjes krijgen is ook een teken van trouw.
  • Optie 3: we trouwen met alles erop en eraan. Gemeentehuis, kerk, prachtige foto’s, receptie, avondfeest, speeches,…
  • Optie 4: we trouwen snel voor de gemeente en geven ’s avonds een fuif. Waar mensen hun eigen drank moeten betalen. Trouwen? Da’s duur zenne.

Tegen dat het zo ver is zal het nog wel een paar keer veranderen.

Van drie dingen ben ik echter zeker: ik zal in het wit gekleed gaan en ik wil ook graag mooie foto’s.
Het derde punt is er dit weekend bijgekomen.

’s morgens ging ik naar de huwelijksmis van het gelukkige paar. Ik vond het heel mooi, ontroerend, eerlijk én grappig. Want de pastoor was eigenlijk echt wel een goeike, imo. Een live-bandje maakte het geheel compleet.

Maar aan sommige dingen heb ik mij geërgerd. Dingen die nu eenmaal horen bij een kerkelijke plechtigheid. Je komt er niet onderuit dat er wel eens over Jezus gesproken wordt.
Maar ik wil niet dat als ik ooit trouw, op mijn dag, de pastoor na het geven van de ring en de kus zegt: “Nu zijn jullie met drie in dit huwelijk. Jij, bruid, jij bruidegom en Jezus, die zorgt dat jullie op het juiste pad blijven.” Que? Wij gaan met twee in het huwelijk zijn. Of de pastoor die meent dat Jezus zichzelf niet te goed voelt om te verschijnen in iets simpel als brood (een hostie dus). Bleh, bleh, bleh.

Een viering zoals die van het happy koppel zaterdag: ja.
Dat geleuter over Jezus erbij: nee.

Soit, dat weet ik dus al en de rest? Daar heb ik nog alle tijd van de wereld voor om over na te denken.
Misschien trouw ik wel nooit. Wie zal het zeggen? – En don’t answer that question with “Jezus” 😉

6 Responses to “Trouwen met Jezus”


  1. 1 Alice september 23, 2013 om 10:42 am

    Je kan ook hele toffe pastoors hebben. Wij zijn in de kerk getrouwd, maar niks geen Jezus of God insinuaties. Behalve dan in de naam van de vader, de zoon en de heilige geest. Hele toffe moderne muziek, moderne teksten en geen bijbelse teksten. Wij mochten echt volledig ons ding doen.

  2. 2 misssexandthecity september 23, 2013 om 4:38 pm

    De kerk is al afgeschaft ten huize sex and the city en ik vrees de rest ook,…..

  3. 3 Thomas Pannenkoek september 23, 2013 om 6:40 pm

    Ik kom uit de tijd dat niet voor de kerk trouwen zonde was. Gelukkig hebben jongeren tegenwoordi de vrije keus…

  4. 4 HansDeZwans september 25, 2013 om 7:09 am

    Het zijn toch meestal de vrouwen die voor een kerkelijk huwelijk kiezen, dacht ik. En inderdaad, je moet echt geluk hebben met de pastoor, want er zitten er tussen die kunnen zaaaaaaggggggeeeeeennnnn.

  5. 5 Sofie oktober 29, 2013 om 8:53 am

    Hehe, ik lees dit nu pas. Leuk dat je het een mooie mis vond. Zo’n mis samenstellen doe je dus niet op 1, 2, 3 🙂

    Veel hangt af van de pastoor. Ik heb huwelijksmissen gezien waar het constant over God ging, en andere waar er met geen woord over gerept werd. Bij ons was het de gulden middenweg denk ik. We waren vrij in het kiezen van sommige teksten (en muziek!), maar aan andere dingen mochten we niet raken. Ergens wel begrijpelijk natuurlijk. Swat, ik heb het mij niet beklaagd achteraf 🙂


  1. 1 Samengevat | Evita blogt... Trackback op september 25, 2013 om 3:25 pm

Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


