Economisch Keulen

Zaterdag stonden we om 5u20 op! Het was voor een dagje pret en gezelligheid, dus dat viel wel mee.

Om 6u30 zaten we samen met de vrienden op een bus richting Keulen.
“Keulen? Deze tijd van het jaar. Dat zal wel voor de kerstmarkt zijn,” denkt u? U hebt gelijk!

Rond 10 uur kwamen we aan in Keulen. Netjes werden we afgezet ter hoogte van de Dom. Handig want daar staat meteen een deeltje kerstmarkt. Ware het niet dat we ons eerst een Starbucks koffie (in mijn geval chocomelk) zijn gaan drinken omdat we dachten dat de kerstmarkt pas om 11u zou open gaan.

De kerstmarkt is verspreid over 7 locaties. Wij deden er 4 bij gebrek aan tijd. Toen het donker werd, was er ook zoveel volk dat het bijna niet meer te doen was om de kraampjes te bekijken. Zonde, want het was echt een leuk, en vooral mooie, kerstmarkt! Leuke kraampjes, goeie sfeer, veel lichtjes. Geen jenever. Jammer.

Of ik veel geld opgedaan heb? Eigenlijk niet. Buiten een schnapsje, een cola en een WeiBe Gluwein (jakkes!) heb ik eigenlijk geen centen opgedaan denk ik.

Eten hebben we ook gedaan… alleen werd dat door omstandigheden een free meal. We zijn namelijk in een soort biergarten gaan eten. Schnitzel met frietjes en flauw bier.
We zaten met onze vriendengroep boven in de pub te eten. Toen we klaar waren en de rekening vroegen dachten we die snel te hebben zodat we onze kerstmarkttocht konden verder zetten. Maar net op die moment begon een groepje Nederlanders beneden te vechten met een groepje Duitsers. Toen ook nog de obers begonnen mee te doen was het feest helemaal compleet! Ze bleven vechten. Kalmeerden even… en vochten weer verder. Entertainment voor ons… maar een rekening kregen we niet. Toen er 4 à 5 politiecombi’s arriveerden en de vechtersbazen uit de pub werden gejaagd om verhoord te worden, wilden we betalen… met gepast geld. Na het nog 3 à 4 keer gevraagd te hebben zonder enig antwoord te krijgen, zijn we verder gegaan. Zonder dat iemand ons tegenhield… Gratis schnitzelsmaaltijd dus.

Ik had graag ook een sneeuwbolletje van Keulen mee naar huis gebracht. Ik verzamel dat namelijk… wisten jullie dat? Well, I do. Normaal betaal ik voor zo’n klein bolletje 3 à 4 euro… in Keulen stonden ze 8 en zelfs 9 euro. Da’s dan tegen mijn principes.

Geen sneeuwbolletje van Keulen dus. Wel weer een stoer verhaal en een gezellige tijd beleefd. Voor herhaling vatbaar, zo’n échte kerstmarkt.

Volgend weekend is het in Mechelen te doen (al zijn we vrijdag ons licht daar wel al eens gaan opsteken). Iets minder sfeervol waarschijnlijk… wel meer jenever 😉

9 Responses to “Economisch Keulen”


  1. 1 mrbrownfrombelgium december 16, 2013 om 2:00 pm

    Een kerstmarkt zonder jenever? 😦

  2. 3 Thomas Pannenkoek december 16, 2013 om 5:07 pm

    Ik heb je door, snoodaard! Een stuk van twee Euro in een groepje Nederlanders gooien, en ze beginnen ervoor te vechten :).
    Wij zijn een paar weken terug naar Aken geweest, met hetzelfde doel. Toch een warmere gezelligheid dan de kerstmarkten in België vind ik, und wir können unsere Deutsche Sprache etwas üben !

  3. 4 Brubeck december 17, 2013 om 7:01 am

    Ik dacht net als Thomas… Handige tip om er onderuit te komen.. Ruzietje stoken en opzij gaan staan 🙂 🙂

  4. 5 Alice december 17, 2013 om 9:34 am

    Ik ben zo jaloers!!!! Wij gaan al tien jaar naar de duitse kerstmarkten, want hier in Belgie vind ik er niet veel aan. Daar draait het echt rond kerst. Naar Keulen gaan we meestal voor twee dagen. Hebben daar een zalig hotelletje en een vast restaurantje waar we altijd naartoe gaan. Ik mis Keulen dit jaar… belachelijk gewoon.

  5. 6 LJ december 18, 2013 om 8:28 am

    Die drukte daar heb ik een hekel aan! Maar kerstmarkten zijn zó leuk! Ben nog nooit naar eentje in het buitenland geweest, maar Keulen staat hoog bovenaan mijn lijstje. Misschien volgend jaar? En allé gij… gene jenever… Tsss…

  6. 7 chrissebie december 18, 2013 om 7:11 pm

    Wijn zijn ook al naar Keulen geweest en het is geweldig als je eind november gaat, dan is het nog niet zo druk! Want op de koppen lopen is niets voor mij. En ik begin al snel te hyperventileren in de grote drukte

  7. 9 HansDeZwans december 19, 2013 om 7:51 am

    3,5 uur in de bus zitten voor een kerstmarkt, dat is mij toch teveel. En als jij zo van jenever houdt, kom dan eens naar de jeneverfeesten in Hasselt, daar kun je zeker je hartje ophalen.


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


