Evita gaat speechen

Aan allen die gekomen zijn: “proficiat!”
Aan allen die niet gekomen zijn: “ook proficiat!”

Die tijd is ondertussen gepasseerd, zekers? Nu ja, dan ga ik iets anders moeten bedenken om mijn speech te starten.

Jawel, ik ga voor de eerste keer in mijn leven een echte speech geven. Ik heb namelijk de eer gekregen om getuige te zijn van een toekomstig bruidje.

Toen Evi en Geert, Bram en mij zaterdag vroegen als getuigen op hun huwelijk, begon ik al zenuwachtig te worden. Niet dat ik niet vereerd ben, in tegendeel.

We gingen zaterdag naar Het Bruidsparadijs waar dé trouwjurk al meteen gekozen én gekocht werd. Als ik niet zo sterk was, ik had gehuild. Het is echt een prachtig kleed, waar ik voor de rest niets over mag verklappen. Alle jurken die Evi paste waren trouwens erg mooi. Ze stonden haar geweldig.

De bruid bijstaan op de grote dag, wordt ook geen probleem. Als het om andere mensen gaat, ben ik de kalmte zelf. Ik zal wel eens op het “www” opzoeken wat een getuige zeker bij de hand moet hebben. Naald en draad voor als er toch een stapje naar achter gezet wordt in dat kleed? Een instant hotline met meneer pastoor?

Een handtekening zetten ter goedkeuring van het huwelijk en vies de kerk inkijken bij de woorden “wie bezwaar heeft tegen dit huwelijk” zijn mij op het lijf geschreven. Met die rimpel van mij kan ik vies kijken als de beste. En hey, ik ben een professionele copywriter. Mijn eigen handtekening lukt wel.

Een vrijgezellenfeestje/activiteit organiseren. Well… It wouldn’t be my first. Na wat overleg komt dat allemaal wel in kannen en kruiken. Of het op het eind van de avond gebarsten kruiken gaan worden? Ik sta niet in voor de gevolgen, laten we het zo zeggen 😉

Maar die speech spookte al meteen door m’n hoofd. Ik voel mij niet op mijn gemak wanneer ik centraal sta tussen een grote groep mensen. En als ik ze moet toespreken dan is het hek helemaal van de dam. Flashbacks naar spreekbeurten op school doen er geen goed aan. Knalrode kop, bibberende stem, stiller en stiller gaan praten,… nachtmerries!

Maar ik ga sterk zijn en de taak op mij nemen. Ik ga alles goed voorbereiden en oefenen. En als het dan toch allemaal op aboe-geroep onthaald wordt… dan hoop ik dat er veel alcohol zal zijn 😉

Ach, ik heb nog tot in september om een grappige, ontroerende, eerlijke speech te bedenken. Tijd genoeg.

7 Responses to “Evita gaat speechen”


  1. 1 Thomas Pannenkoek januari 28, 2014 om 6:18 pm

    Hewel, hier komt ie 🙂

    For those of you who don’t know me…..I’m Misty…..Reesha’s friend of 17 years and her maid of honor. Reesha, I just want you to know how honored I am to stand by your side on this special day. And can I just say how beautiful and happy you look right now? Gosh you would think it was your wedding day or something!

    Reesha and I met at James Rutter Middle School in the 7th grade. She was the “new student”…….the “quiet” student. Or so everyone thought. Whenever we got together it was non-stop laughter, but whenever we were around other people it was a different story. I’m sure when most of you first met Reesha you probably thought she didn’t like you or that she had an attitude problem because of the way she looked at you when you spoke to her….you know—that “whatever” look. In school, people use to ask me if she was deaf. I would say, “No, believe me, she’s hilarious!” They would look at me like, “Yeah right.” It was kind of like that Warner Brothers frog that would only sing in front of his owner but around everyone else he would just sit there and ribbit.

    As far as I could remember, since we’ve been growing up, we’ve had lots of good times and memories together. It seems like it was just yesterday that we were spending whole weekends at each other’s houses, staying up all night getting carpal tunnel trying to win concert tickets on the radio. Whenever I think back to all the good times we’ve had, I can always picture myself laughing so hard, holding my stomach, trying to keep the tears from falling. Actually, wasn’t that just yesterday? We started out inseparable and as we grew up sadly the weekend long sleepovers became fewer and fewer but nevertheless we still call each other and see each other whenever we’re able to steal a few moments between those grown up responsibilities like work and relationships. Even though we’re all grown up, some things never change. We still crack each other up and still have our “secret” language that only the two of us can understand like “Woodchuck to Grey Squirrel……come in Grey Squirrel” or “nduh”. And even though I will always cherish the memories we’ve made and will make, it is time for us to create new ones. Reesha with her new husband and me with my children.

    Gary……..the best friend torch has not been passed but extended to you . You better not drop it or you’ll have to answer to me. Reesha is very special but I’m sure you already know that. And this time I don’t mean little yellow bus special. Thank you for loving her even though she leaves her shoes in the middle of the room and seeing past her most of the time expressionless face. (I swear it’s a disorder!) Even though it seems she has “emotions of stone” you know she loves you unconditionally and will be loyal until the end (and even after that). You have taken such good care of her so far and anyone can see how much you love her. When Reesha first told me that she met someone on the internet I said, “Oh on the internet.” Inside I was saying, “Oh my God he’s a mass murderer!” Of course that’s not how I pictured her meeting her Prince Charming but I’m glad she did because you are the best thing that ever happened to her.

    And you Grey Squirrel…… What can I say? I am so grateful that you have found love and happiness in Gary. He’s crazy so that makes him just perfect for you.You are like a sister to me and I love you very much. You’ve always been there for me and I hope our friendship only flourishes in the years to come. I hope our children, grandchildren, and great grandchildren will be best friends so they can experience a lifelong friendship like ours. My greatest wish for the two of you is that through the years your love for each other will deepen and grow. That years from now you will look back on this day, your wedding day, as the day you loved each other the least. Cheers to you!

  2. 2 chrissebie januari 28, 2014 om 6:30 pm

    Veel succes met uwen speech, dat zal wel loslopen, jij gaat dat geweldig doen, zolang het niet zo lang is als onze pannekoek u wil laten zeggen. Maar dan nog , zou je wel weg weten met een kortere speech in het engels,. Veel succes!

  3. 3 misssexandthecity januari 28, 2014 om 8:24 pm

    Getuige zijn, oké, maar speechen is ook voor Carrie een brug te ver,…..brr mag er niet aan denken,..maar ik deed het toch al en als je goed voorbereid bent valt het mee!!! Succes ermee

  4. 4 brubeck januari 29, 2014 om 2:30 pm

    Oooh, speechen, ik zou dat graag doen. Wacht, ik moet dat doen. In juni op het 50-jarig huwelijksfeest van mijn ouders. Voorbereiding is alles, en een paar kleine grapjes erin. 🙂

  5. 5 "En wat eten we morgen?" februari 5, 2014 om 7:09 am

    Speechen, op een of andere manier is het mij wel gegeven. Mijn eigen huwelijk, maar ook dat van anderen, het pensioensfeest van mijn vader en zelfs begrafenissen … op één of andere manier is het mij wel gegeven en krijg ik altijd de eer om een woordje te mogen placeren.

    tip: bereid gewoon goed voor, en oefen eens een paar keer. Het is gek als je alleen bent om zo ff jezelf tegen niemand te horen praten, maar geloof me: een goede voorbereiding is alles.

  6. 6 LJ februari 7, 2014 om 4:20 pm

    Ik ben nog nooit getuige mogen zijn! Bij mij nemen ze allemaal familie, blijkbaar “moet” dat – roloog. Nu zo’n speech wil ik ook niet geven! Ik haat middelpunt van de belangstelling zijn 🙂
    veel succes ermee!

  7. 7 HansDeZwans februari 10, 2014 om 8:42 am

    Dat lijkt me wel leuk en het zal je zeker en vast wel lukken. Voldoende zaken erin verwerken waarmee gelachen kan worden dan zul je zien dat de zenuwen vanzelf verdwijnen.


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


