Stamcel, iemand?

Ik heb me kandidaat gesteld om stamceldonor te worden. Ik zat er al langer mee in mijn hoofd, maar het lezen van verhalen zoals dat van Kamiel heeft me over de streep getrokken. En het feit dat ik nu goed weet wat me te wachten staat. Collega E. stelde zich ook kandidaat en werd enkele weken geleden getest.

Ze vertelde me dat je op gesprek gaat, een medische vragenlijst invult en bloed laat afnemen. Als alles oké is, ga ik in een database. Daarna is het afwachten… als ik ooit een match heb met iemand die nood heeft aan mijn stamcellen, gaat het proces verder.

En ik ben ondertussen opgebeld door de mensen van het Rode Kruis. Eén april (echt!) is het zover. Dan gaan ze me testen. Kijken of ik een goede kandidaat zou zijn. Fingers crossed.

Ik ben wel een beetje zenuwachtig. Rond mijn 18 heb ik enkele keren bloed gaan doneren bij het Rode Kruis. De laatste keer dat ik dat deed, werd alles zwart voor mijn ogen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik na de afname eerst naar de stripboeken ben gaan kijken, alvorens een cola te drinken. En ik had mijn maandstonden. Misschien iets te veel bloed dat uit mijn lichaam is gegaan? Deze keer vooral eerst frisdrank drinken…

Zelf zin om misschien wel iemands leven te redden? Informeer en registreer je hier.

8 Responses to “Stamcel, iemand?”


  1. 1 chrissebie februari 11, 2014 om 6:21 pm

    Heel fijn voor jou! Ik zou het ook doen, maar ik kom niet aanmerking, zelf niet goed genoeg om bloed te geven; Maar na mijn dood mogen ze alles nemen dat er kunnen gebruiken, ik heb een donorcodicil getekend;

  2. 3 Flavie februari 12, 2014 om 7:14 am

    Ik heb jaren bloed gegeven, maar voelde mij na de gift iedere keer héél flauw. Daarom ben ik overgestapt naar plasma geven en dit doe ik toch wel een 12 à 15 keer per jaar. Misschien is stamceldonor ook iets voor mij…

  3. 4 HansDeZwans februari 12, 2014 om 8:50 am

    Ik moet altijd gaan liggen als ze bij mij bloed gaan afnemen, ik word anders ook zwart voor de ogen. Mooi dat je dat doet.

  4. 7 brubeck februari 14, 2014 om 12:40 pm

    tof dat je dat doet. Ik heb vroeger bloed gegeven, zonder problemen. Tot een keer tegen de vlakte te gaan. Naderhand kan ik geen bloed, naald of buisje meer zien.

  5. 8 LJ februari 16, 2014 om 4:32 pm

    Heel mooi van jou. Ik weet zelf niet of ik meteen de moed zou vinden. Eigenlijk zou iedereen ertoe verplicht moeten worden, ook tot bloed en/of plasma geven.


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


