No make-up?

Overal lees ik over Scarlett Johansson en Kate Winslet die voor Vanity Fair geposeerd hebben zonder make-up.

Zelf draag ik regelmatig make-up. Ik voel me beter met make-up. Mooier.
Maar ik heb zeker ook dagen waarop ik mij niets aantrek van hoe ik eruit zie. Dagen waarop ik nog moe wakker word, beslis om 5 minuten langer in bed te blijven liggen en die tijd inhaal door het maquilleren over te slaan. Ik heb een strak schema ’s morgens. En inderdaad: ik heb maar 5 minuten nodig om mij dat ietsiebietsie mooier, meer zelfzeker te maken.

En ja, dan hoor je al eens iemand vragen of ik ziek ben. Meestal zeg ik: “ja, ik voel mij niet zo goed.” Een leugentje. Maar een “nee, ik heb gewoon geen schmink op. This is the real me,” duwt mijn zelfvertrouwen helemaal naar beneden. Let op: soms voel ik mij – zelfs met make-up op – ook gewoon ziekjes. Ik lieg niet altijd.

Dat ik maar 5 minuten nodig heb voor het maquilleren komt doordat ik in het normale leven niet zo heel veel make-up draag. Als ik uitga durf ik al eens ietske meer smeren.

Op een werkdag waarop ik de tijd neem om mij te schminken:

  • smeer ik wat BB-crème over mijn gezicht (en ja, neklijn en oren, maar eigenlijk maar wat in het wilde weg).
  • trek ik een zwart, vettig potloodlijntje onder mijn oog
  • en doe ik wat mascara op

Klaar! Mijn God, ik denk dat het maar 3 minuten duurt…

En een kleine confession: ontschminken? Dat doe ik bijna nooit… tegen het einde van de dag is het meeste er volgens mij toch al af…

De bril

Ik heb jaren gebrild. Die bril was de laatste jaren zwart. Ik deed dan wel make-up op, maar nog minder dan nu. Zo was het potloodlijntje amper zichtbaar… die bril camoufleerde alles.

Toen ik overschakelde op lenzen – wat echt wel veel makkelijker is! – voelde het alsof er iets ontbrak aan m’n gezicht. Ik voelde me naakt. Ik ben dat gaan compenseren door dat goed vettig potloodlijntje onder mijn ogen. En soms zelfs op m’n ooglid.

Als je me nu betrapt met m’n bril, zal ik meestal geen make-up dragen. 90% van de tijd is het of het een of het ander.

Le picture

Toen ik besliste om hier een blogje over te schrijven, was het lot al geschied. Er hangt al sinds de morgen make-up aan m’n gezicht.

Maar toen ik nog voor Libelle Lekker werkte, heb ik het eens gewaagd om mezelf schminkloos – ik had zo’n dag – op de Facebookpagina te plaatsen. Die foto is dus makkelijk terug te vinden. Maar “usability for president”… ik geef hem jullie gewoon cadeau:

Les dames et messieurs, Evy zonder make-up.

De (ondertussen niet meer) nieuwe Nestea met Stevia moest gepromoot worden.

De (ondertussen niet meer) nieuwe Nestea met Stevia moest gepromoot worden.

8 Responses to “No make-up?”


  1. 1 Thomas Pannenkoek februari 13, 2014 om 6:10 pm

    Je ziet er schitterend uit ‘zonder’ !

  2. 2 chrissebie februari 13, 2014 om 6:58 pm

    Ik vind ook dat je er ontzettend goed uitziet, knappe dame zeg!

  3. 3 marliese9 februari 13, 2014 om 7:42 pm

    Ik weet wat je bedoelt. Tot in mijn master journalistiek droeg ik nooit make-up. Ik wist ook niet hoe ik eraan zou beginnen. Nu heb ik van nature uit megawallen. Toen ik tijdens de master weer voor de zoveelste keer moest horen, amaai jij ziet er moe uit, toen ik helemaal niet moe was, ben ik in Antwerpen de Mac-store binnen gestapt en heb ik gevraagd om mij een naturelle make-up te geven. Sindsdien rek ik er ook bijna elke werkochtend 5 minuten voor uit. Concealer onder m’n ogen (die wallen weet je wel :-)), poederfoundation en een beetje blush. Heel soms ook mascara, maar omdat ik lange wimpers heb, zie je dat meestal toch niet. Ze hebben mij zo eens een wimperkruller aangesmeerd om dat op te lossen en in de winkel werkte dat, maar ik kan er zelf nog steeds niet goed mee werken. Ik vind het mooiste effect als je wimpers echt uiteen gaan. Nu heb ik in UK Cosmo een tijd terug een artikel gelezen over mascara’s die dat effect het meeste hebben. Dus als mijne huidige z’n tijd gehad heeft, ga ik zo eens een proberen. Het potlood lukt me ook niet echt, dus dat laat ik meestal voor wat het is. En bij speciale gelegenheden of als ik naar een klant moet, durf ik ook wel eens een oogschaduw op te smeren :-).

    That being said, je ziet er ook heel goed uit zonder make-up!

  4. 4 brubeck februari 14, 2014 om 12:38 pm

    Als man zijnde is het moeilijk feedback te geven over wel of niet make-up. Maar de foto toont toch iemand die gemakkelijk met minimale of geen make-up er zéér toonbaar uitziet hoor. Je moet je geen zorgen maken over de make-up vraag. Zelfs het blikje Nestea zorgt niet voor mogelijke afleiding 🙂

  5. 5 LJ februari 16, 2014 om 4:35 pm

    Ik sluit me aan bij Brubeck: je ziet er echt prima uit zonder make-up! Ik hoop dat ik er ook oké uitzie zonder, want ik zou (net als Marliese hierboven vroeger) niet weten hoe eraan te beginnen; ik heb me één keer laten maquilleren in een schoonheidssalon en dat zag er verschrikkelijk uit, veel te zwaar, ik zou ook eerder voor naturel gaan (als het zover is).

  6. 6 misssexandthecity februari 16, 2014 om 7:51 pm

    Eerst en vooral, ontschminken ELKE avond! Foei!! Doodzonde!! Mijn make-up gehalte is van een nog een hoger niveau dat het jouwe,…maar zonder make-up ben ik gewoon een transparante onbeschilderde doek, zonder uitdrukking,….maar jouw huid noch ogen hebben make-up nodig,…het minimum is echt voldoende!!

  7. 7 Liese februari 18, 2014 om 3:43 pm

    ik draag ook nooit make-up op “gewone” dagen, geen zin in. Als er iets te doen is draag ik mascara en oogpotlood…

  8. 8 HansDeZwans april 29, 2014 om 1:13 pm

    Als ik je foto bekijk komen de woorden ‘natuurlijke schoonheid’ naar boven.


Geef een reactie

Wie ben ik?

The name:
Evy Philips

The age:
27 jaar

The passion:
Bram
Italië
AC Milan


